• Top Ten Tuesday

     
    Ten Book I Enjoyed Recently (last yearish) That Weren't My Typical Genre/Type of Book:
    Top Ten Tuesday denna tisdagen är, om jag får säga det själv, svår. Jag läser inte så mycket böcker som jag inte har läst något liknande innan. Jag listar därför böcker som "står ut i sin genre" eller som jag inte har läst något annat liknande. 
     
    Djupa Ro av Lisa Bjärbo - Varför denna boken är på listan: Jag läser nästan aldrig böcker som utspelar i nära där jag bor, eller av smålänska författare. Dessutom brukar jag hålla mig borta ifrån böcker som kretsar kring döden.
    A Frozen Heart av Elizabeth Rudnick -  Varför denna boken är på listan: Jag har typ aldrig någonsin läst en bok som är baserat på film. Ännu mindre en Disney film. 
    Just Listen av Sarah Dessen -  Varför denna boken är på listan: Det är en ungdoms roman där huvudpersonen har varit offer för en våldtäkt. Ovanligt för ungdoms böcker att ta upp sådana ämnen. Jätte bra bok. 
    Harry Potters magiska värd av David Colbert -  Varför denna boken är på listan: Jag har aldrig läst en bok som handlar om en annan bok serie. Denna boken drar paralleler kring Harry Potter och tex. grekisk mytologi. Fun fact, i den grekiska mytologi så vaktar en hund med tre huvuden ingången till Underjorden, känns lite som Flyffy?
    Astrid Lindgrens Krigsdagböcker 1939-1945 av Astrid LindgrenVarför denna boken är på listan: Dagboksantekningar ifrån andra värdskriget i Sverige. 
    Nimona av Noelle StevensonVarför denna boken är på listan: Min första serieroman (förutom Kalle Anka) ever. Jag ska definitivt fortsätta att utföska denna genren. 
    Pojkarna av Jessica SchiefauerVarför denna boken är på listan: Deta är en av de konstigaste boken jag har läst. Säger bara så. 
    The Great Gasby av F. Scott FitzgeraldVarför denna boken är på listan: Jag har inte läst så många klassiker innan och brukar inte läsa så här "sofistikerade" böcker.
    Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrick BackmanVarför denna boken är på listan: Magisk realism med en åttaåring som huvudkaraktär. Läser inte så många sådana böcker. 
    Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan av Jonas JonassonVarför denna boken är på listan: Dels läser jag inte så mycket "vuxen böcker" eller böcker av svenska författare, dessutom är konceptet av boken ganska hysteriskt och konstigt.  
     


    Monika    •  

    Min mormor hälsar och säger förlåt är en helt fantastisk bok. Och jag brukar inte gilla böcker med barn som huvudpersoner :)

    Svar: Heller hur, så himla fin bok. Kram <33
    annamariaa

    Ewelina    •  

    Astrid Lindgrens krigsdagböcker är jag nyfiken på :)

    Svar: Ja, den är en fin skildring om WWII i Sverige. Astrid skriver också mycket klokt. Rekommenderas. Kram på dig <33
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s