• Berättelsen om Lilla L och The Sandman

     
    Titel: Berättelsen om Lilla L och Rymdhunden Lajka 
    Författare: Helen Rundgren
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: 9+ bok typ 
    Handling: 
    Det här är berättelsen om den sovjetiska hunden Laika, det första djuret i rymden.Laika berättar själv om hur hennes dagar ser ut när hon tränas och testas. Hur hon får snurra runt i en konstig tunnel, lära sig dricka vatten i fast form och hur hon vägs och mäts. Men också om hennes tankar och minnen av glada lekar i frihet innan hon hamnade på det här konstiga stället.Det är en rörande och lite poetisk bok, full av liv men också sorglig när läsaren förstår vad som väntar, när Laika till slut har klarat alla tester bäst av de utvalda hundarna.Boken har även en faktadel om rymdkapplöpningen mellan Sovjet och USA och om sputnikprogrammet, illustrerat med autentiska foton och bilder från 1950-talet. (9-12 år)
    Utgivningsår: 2014
    Sidor: 45
    Förlag: Alfabeta
    Omslag: Stilrent men samtidigt gulligt 
    Betyg: 4/5 
     
    Jag fick denna boken av Alfabeta i utbytte mot en recension. Jag har alltid varit intreserad av hunden Lajka och historien bakom och när jag såg att Alfabeta hade givit ut en barnbok om det blev jag intreserad. Boken var väldigt sorlig, men också lärorik. Rekomenderar absolut. 
     
     
    Titel: Preludes & Nocturnes 
    Författare: Neil Gaiman 
    Serie/Standalone/Genre/Finns det svensk översättning?: Först delen i The Sandman serien 
    Handling: An occultist attempting to capture Death to bargain for eternal life traps Death's younger brother Dream instead. After his 70-year imprisonment and eventual escape, Morpheus goes on a quest for his lost objects of power. On his arduous journey Morpheus encounters Lucifer, John Constantine and an all-powerful madman. 
    Utgivningsår: 1988
    Sidor: 240 sidor 
    Förlag: Vertigo
    Omslag: Ganska rörigt, men har en bra "mystisk" känsla.
    Betyg: 3.5/5
     
    Väldigt fantasifull, mörk och konstig. Men också roligt och intressant. Den var gansk svår att komma in i och dom första hundra sidorna förstod jag inte så mycket. Men sen i slutet blir allt mycket klarare (och läskigare). Jag älskade inte bild stilen supermycket, men den var okej. Jag kommer definitivt låna resterande volymer av denna serien på bibloteket. 


    MissMagic    •  

    Åh Sandman tänkte jag låna av en kompis snart. Den serien har jag varit nyfiken på länge. Började läsa den för länge sen och vill gråna in i den igen.
    lajka boken blir jag också väldigt intresserad av. Det är så tragiskt. Men gillar att någon belyst det med en bok.

    Svar: Lånade precis volym 2 av Sandman, hoppas att den också är bra. Håller precis med dig om Lajka, bra att någon belyser det. Kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s