• magnus chase and the sword of summer

     
     
    “I, at least, will make sure you get a proper trial before the thanes cast your soul into Ginnungagap!” Samirah and I exchanged glances. We didn’t have time to be captured and sent back to Asgard. I definitely didn’t have time to get my soul cast into a place I couldn’t even pronounce.
     
    Jag köpte denna boken så fort den kom ut den 6 oktober. Jag hade väntat på denna boken i nästan ett halvår och äntligen var den min. Magnus Chase And The Gods Of Asgard: The Sword Of Summer. Första boken i en trilogi om Magnus Chase och dom gamla vikingar gudarna. Jag läste ut boken på lite mer en en dag och jag älskade den. 
     
    Boken utspelar sig i samma värd som Percy Jackson böckerna och är skriven av Rick Riordan. Jag har resenserat den första boken om Percy jackson här. Magnus Chase är sexton år bor i Boston, på gatorna. Ändan sedan branden i han och hans mammas lägenhet har han levt på gatorna. Det sista hans mamma sa åt honom att göra var att springa, och aldrig leta upp sin morbror. Polisen söker efter honom, dom vill fråga frågor om hans mammas död, om branden. Han förstår att gömma sig får honom att verka misstänkt, men han har inget val, ingen annan verkade ju ha sett vargarna med iskalla ögon den natten i lägenheten. Hade han bara inbillat dig allt? Nej, han var säker på att han såg nått. En dag söker hans morbror upp honom, manen hans mamma varnade honom för. Han har svar på den frågan som har bekymrat Magnus hela livet, vem är hans pappa? När hans morbror berättar att hans pappa är en gud, en gud från den nodiska mytelogin, tror Magnus först inte på honom. Men segan börjar hans liv bli konstigare och konstigare. Vikingar myterna är sanna. 
     
    För att vara ärligt tycker jag att man ska ha läst dom andra Percy Jackson böckerna innan man läser denna boken, dels för att dom är sammankopplade och dels för att dom andra Percy Jackson är så hilma bra. Fast det är såklart bara min rekomendation, jag tror att man skulle förstå boken och tycka om den även om man inte har läst dom andra böckerna först, men det är vissa små paralleller som sammankopplar böckernat. tex. är Magnus kusin till Annabeth som är med i Percy Jackson böckern. Magnus är också helt olik Percy, han är fortförande sassy och modig, men på ett annulunda sett än Percy och Ricks andra karaktärer.
     
    Boken är väldigt roligt skriven, med ett språk som flyter på helt natuligt, precis som Ricks andra böcker. Dessutom är boken svin rolig och spänande. Den var precis lika bra som jag förrväntade mig, kanske lite bättre. Man hade kanske tro att eftersom Rick har skrivit så många "liknande" böcker att hans böckerna tapar sitt sting efter ett tag, men nej. Han bara förtsätter att skriva asbra böcker som jag och många andra blir beroende av.
     
     
    Dessutom framsidan? Så jävla vacker. Jag har inte ord för hur fin jag tycker den är. Färgerna är fantastiska och bilderna är så detalj rika. 
     
     


    Skogsraah ☾    •  

    Verkar bra!

    Svar: jo det var den. kram :)
    annamariaa

    Linn Strömberg    •  

    Verkar bra :D Kanske ska ge den en chans?

    Svar: den är jätte bra! ge den en chans, kram
    annamariaa

    Ida Lindborg ♡    •  

    verkar grym :)

    Svar: haha det är den :) kram
    annamariaa










    Kom ihåg mig?
    Text visas om bilden är trasig
    hej och välkommen till mitt hörn av internet. jag heter anna och bor i en stad i mitten av småland. jag läser, dricker te, gråter ganska mkt, skrattar ganska mkt, irriterar mina syskon, skriver, går i skolan och funderar över framtiden. har denna bloggen mest som ett virtuellt anteckningsblock. ha det bra stay safe be cool m8s